Partea a 8-a- Auschwitz

Dimineata ne-am trezit pe la ora 7...Plecam spre Auschwitz...
Aveam doua posibilitati...prima era sa mergem intr-o excursie organizata de hotel si care costa 100 zloty sau sa mergem pe cont propriu, cu trenul...am ales din nou trenul...1 ora si 15 minute cu personalul...sau "osobowy" in poloneza...dupa ce am verificat, am aflat ca aveam tren la 8.45...am plecat la gara, am luat bilet (cum altfel?), care a costat 11 zloty si ne-am urcat in tren...
Auschwitz-ul se afla la cca 60 km de Krakow...

personalul Krakow- Chzechowice Dziedzice via Oswiecim...


De fapt, personalele astea sunt un fel de tramvaie cu doua posturi de conducere...usile se inchid si se deschid automat, in functie de partea pe care e peronul...mai trebuie mentionat ca este interzisa trecerea liniilor, majoritatea garilor fiind prevazute cu pasarele sau pasaje subterane...

in drum spre Auschwitz...


Dupa exact 1 ora si 15 min personalul- tramvai ajunge in Oswiecim...

De aici pana la Auschwitz 1 mergi cam 20-30 min...Auschwitz este denumirea germana a orasului Oswiecim...
Trebuie sa vezi Auschwitz-ul ca sa realizezi ce s-a intamplat acolo...locul continua sa fie obiectiv de pelerinaj pentru evreii din toata lumea...
Inainte de a vizita lagarul, iti este prezentat un film din arhiva lagarului, cu secvente care nu sunt prezentate in documentare la TV...nu stiu daca prezinta intotdeauna acelasi film...pelicula are o durata de 15-20 minute, menita parca sa te introduca in atmosfera atrocitatilor care au avut loc aici..
Dupa vizionare, te poti plimba pe unde vrei si sa intri in ce bloc vrei, atata timp cat vezi usa deschisa...
Nu stiu daca ati fost vreodata aici, dar, cand am intrat, am avut sentimentul ca milioane de ochi ma privesc tacuti...exista un sentiment de respect, dar si de apasare, pentru acest pamant, unde peste tot sunt dovezi ale crimelor comise de nazisti...
Macar o data in viata, fiecare ar trebui sa viziteze acest loc...

celebra expresie ce troneaza la intrarea in Auschwitz 1...


Aproape in fata fiecarui bloc exista un totem pe care sunt explicate scopul blocului si diferite evenimente ce s-au petrecut...in poloneza si engleza...exista posibilitatea luarii unui ghid, dar ce rost avea, cand puteai citi singur?...e adevarat ca ghizii stiu ceva mai mult decat informatiile afisate pe totemuri, insa nu stiu daca indeajuns de mult incat sa justifice zloty-ii perceputi ca taxe...apropo, nu se plateste intrare...

cateva poze "printre blocuri"...


Am decis sa intram...toata lumea respecta atat traseul de vizitare in bloc, cat si linistea...paradoxul este ca nu ai voie sa faci poze inauntru, dar toata lumea face :) prin urmare si eu...

cutii goale de Zyklon B, gaz folosit la asasinarea in masa a evreilor...




cca 200 kg de par de om...mai exista si niste tesaturi din par de om, dar nu am putut sa la fotografiez...

camera de gazare de la Auschwitz 1...
Desigur ca am putea vorbi de Auschwitz multe zile la rand...si poze de pus ar mai fi...insa se stiu prea multe despre acest iad, unde, au pierit, numai la Auschwitz 1, circa 1 milion de evrei...
Fiecare tara care a avut de suferit de pe urma Auschwitz-ului are propria expozitie in blocul propriu...Romania, ca de fiecare data, trebuie sa fie mai speciala, lipsind cu desavarsire...
Este deja ora 16, prea tarziu pentru a vedea si Birkenau-ul, adevaratul fabrica a mortii, care a atins apogeul in vara anului 1944, cand au pierit aici, in decurs de numai cateva luni, peste 400000 evrei din Ungaria si Transilvania ocupata...
De asemenea, exista un bloc care ne arata intr-un mod cat se poate de real viata detinutilor, precum si fotografii, unde sunt mentionate data intrarii in lagar, precum si data mortii...am observat ca majoritatea au murit la 1 luna, 2, sau cel mult 3 luni de la sosire...trist...
Mai jos, locul unde a fost executat comandantul lagarului Auschwitz prin spanzurare...Probabil ca s-a luat hotararea ca acesta trebuia sa moara langa victimele sale...oameni nevinovati, batrani, femei si copii care nu au avut alta vina decat aceea de a se naste evrei...

Intotdeauna m-am intrebat oare cum arata lagarul noaptea, in acele vremuri? Fara indoiala ca trebuie sa fi fost inspaimantator...
Am parasit Auschwitz-ul sa ne intoarcem la vremuri mai vesele...

trenul- tramvai care ne duce inapoi in Krakow...


si niste gari de pe parcurs...


o poza luata la repezeala in Krakow Plaszow, unde mai exista inca fabrica lui Oscar Schindler...
Ajungem in Krakow, cu foamea in glanda si ne oprim la un restaurant boem, unde mancam niste pierogi (mancare traditionala poloneza), un fel de galuste umplute cu diverse chestii si o supa de un rosu ca sangele cu diverse ierburi...foarte delicioase...
Deja se facuse intuneric si decidem sa ne retragem in hotel, unde am adormit imediat...

restaurantul de care vorbeam...



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu